tisdag 8 december 2009

Årets julklapp 2009: Ett ton outsläppt koldioxid

Jag fick just månadens mail från Naturskyddsföreningen. Och precis som alla andra tipsade de mig om olika klappar inför julen. Men till skillnad från exempelvis Dressman (kräks) och Telia så är ju Naturskyddsföreningens klappar såna som spelar roll. Och en utsläppsrätt är nog den julklapp som jag tycker vore coolast att få ge bort. Och få för den delen.

Okej, nu kanske ett ton koldioxid är en fis i atmosfären, med tanke på att vi släpper ut 30 gigaton per år, men det är ändå häftigt att man som privatperson kan köpa utsläppsrätter och på så sätt minska industriernas rätt att släppa ut en massa skit i luften som vi sedan ska andas. Jag tycker liksom att det är ett statement värt att göra.

Enligt e24.se kommer vi svenskar i snitt att spendera 2700 kr på julklappar i år. Tänk om alla kunde avvara 250 kr av dem till en utsläppsrätt ...

Men störst skillnad skulle vi nog göra om vi struntade i julskinkan. (Va?! Strunta i julskinkan?!) Ja men faktiskt. Om vi svenskar skulle byta ut kött mot grönsaker två gånger i veckan (jag upprepar: bara två gånger i veckan) så motsvarar det koldioxidutsläppet från 233 000 bilar under ett helt år! Men tanke på att bara EN genomsnittlig bensinbil släpper ut ca 3 ton koldioxid per år så blir det en hel del gift vi undviker bara genom att äta lite grönt. Shit pommes frites!

Hmm, jag kanske ska ångra mig angående årets julklapp och tycka att en prenumeration på typ Ekokassen eller Årstidernas ekolåda is the shit?

Näpp, jag tycker fortfarande att utsläppsrätten regerar bland årets julklappstips. Vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar