söndag 21 mars 2010

Gran! ... Gräs! ... Kamin! ... Våldtäkt! ... Bröd! ... Gräs! ... Lemlästad! ...Gran! ... Sten!

Igår kväll var jag på min första poesifestival någonsin. Trollhättan Poesifestival 2010. Min vän J bjöd med mig, och det är lika bra att jag erkänner redan nu att jag har förutfattade meningar om sådana här tillställningar. Jag tror att alla som ställer sig på scenen är ungefär som Bruno K. Öijer, och det klarar jag inte av utan att skratta. Vilket osökt leder till min andra fördom - man får INTE skratta. För då kommer alla "svåra" människor att vända sig om och ge en det onda ögat.

Jag måste säga att jag blev glatt överraskad.

Det hela började med att Mareld från Uddevalla spelade ett gäng vackra valser och sjöng en dikt. Fiol, sång och dragspel. Inga konstigheter. Bara vackert. (Eller ja, sångerskan hade på sig en tjock röd stickad tröja och ett par svarta mjukisbyxor.)

Sen var det dags för kvällens stora behållning - Elin Ruuth. Sicken skön tjej. Sicka sköna texter. Humor. Vemod. Vasst och sockersött samtidigt. Så jäkla bra. Och man fick skratta.

Efter det kom två tjejer som kanske lite mer överrensstämde med mina fördomar - svartklädda och lite svåra. Dock inte skrattretande. Och efter tjejerna var det två killar från Fjärås tur. Pangaeans Lost. Skönt blandning av musik och spoken word. Lite svart och konstigt, men ändå bra.

Men sen. OMG! Sen kommer det som jag var rädd för att hela festivalen skulle innehålla: Pär Thörn kliver upp på scenen med en bunt papper och börjar läsa med bestämd stämma: Sten! .... Gräs! .... Gran! ... Gran! .... Kamin! .... Våldtäkt! .... Gran! ... Försänkning! ... Lemlästad! .... Ohörbart meddelande! .... Gran! ... Barnhuvud! .... Bröd! .... Kamin! .... Gran! .... Sten! och så här håller han på i säkert en kvart. Högt och ljudligt. Men små konstpauser mellan varje ord.

Redan efter fem minuter skakar jag och försöker kväsa mitt skratt. Jag viskar "Sten" till J. Hon viskar "Bröd" tillbaka. Våra bordskamrater viskar "Lemlästad". Och jag viskar "Sten, sax, påse". Allt medan Pär står svartklädd och fullständigt allvarlig på scenen: Högt gräs! ... Lysdiod! ... Explosion! ... Gran! ... Bröd!

Som tur är avslutas kvällen med Göteborgsbandet Räfven. Fantastiska. Och lite overkliga. Kändes ungefär som att de just klivit ur Tim Burtons Alice i Underlandet. Det var bara Johnny Depp som den galne hattmakaren som fattades.

Jag åkte hem från Trollhättan igår med ett leende på läpparna. Nästa år är det tioårsjubileum.

11 kommentarer:

  1. HAHAHA underbart!
    jag vill med nästa år gumman!

    krama

    SvaraRadera
  2. Uppenbarligen lyssnade du inte på orden. Med krigserfarenheter och katastofen i Haiti blev det en stark upplevelse, det som du kallar för "bara" ord. Förstod du överhuvudtaget hur systemet var uppbyggt? Du får tycka precis vad du vill, men du uppförde dig respektlöst både mot författaren och de som försökte lyssna./Lisa

    SvaraRadera
  3. En härlig kväll med ORDEN som huvudperson var det hur som helst. Humor framträder ibland även när det inte är avsikten. Visst är det synd när ordjonglörer jobbar så mycket med sitt "system" att de glömmer att de ska nå in i andras sinnen än sitt eget...och då kan det bli humor...istället för som avsikten...drabbande och starkt. För nej, det blev aldrig stark, tyvärr, det blev pretto och fånigt. Systemet döljde budskapet istället för att förmedla det. Men, va tusan, kul blev det ;-)

    Jag gick hem proppfull av inspiration och nya intryck. Poesifestivalen äger!

    Jenny

    SvaraRadera
  4. Men Lisa. Jag skriver bara om min upplevelse. /Fia

    PS. Nu menar jag inte att katastrofen på Haiti eller krig eller andra katastrofer är något att skratta åt, men det hoppas jag att du förstår. DS.

    SvaraRadera
  5. "Jag skriver bara om min upplevelse" Det där är väl bara ett jävla hycklande sätt att försöka rättfärdiga ett störigt uppförande.Du skriver ju att du satt och försökte förlöjliga det allvarliga budskap som poeten hade.

    SvaraRadera
  6. Ha ha ha! Jag blir verkligen sugen på att gå på poesiafton efter att ha läst detta inlägg. Briljant skildrat Fia. Briljant. Fortsätt med dina vassa betraktelser.

    SvaraRadera
  7. nu måste jag verkligen med nästa gång..
    Fia min fia.
    du får skriva vad du vill i din blogg för den är din!!!

    sen är det ju upp till var och en om de vill läsa bloggen, och en tolkningsfråga hur man tolkar din text ock precis som man tolkar "poesi"



    största kramarna.
    Jessica Pessica

    SvaraRadera
  8. Klockrent Fia! Anonyma "Lisa" är uppenbart inte en människa som känner dig eftersom hon tror att du öppet satt och hånade Pär ordbajsare och förstörde hans 15 minuter i strålkastarljuset. Kan bli så trött på dessa kvasikulturella surmular. Citat: "Förstod du överhuvudtaget hur systemet var uppbyggt? " Nej!! och vem fan bryr sig? Här är ett göteborskt haikuwannabe-försök vars system är väldigt uppenbart: Stick Och Brinn Lisa!

    Ulrica Daniels

    SvaraRadera
  9. Fia, jag tycker du är toppen! Är det roligt så är det roligt. Fattar man inte så fattar man inte. Fattar man så fattar man. Inga konstigheter...
    /Mia

    SvaraRadera
  10. ja toppen,

    keep that spirit burning!

    SvaraRadera
  11. Hej Anonym och andra,
    Med all konst, film, foto och reklam också för den delen är det så att mottagaren bestämmer. Om mottagaren inte förstår/gillar budskapet - eller hur det är uppbyggt - då har avsändaren misslyckats.

    Att säga att mottagaren är dum i huvudet som inte fattar, börjar skratta istället för gråta eller somnar av tristess - det håller aldrig.

    Välkommen till verkligheten,

    Annika

    SvaraRadera