torsdag 18 mars 2010

Åtta år gammal fisk luktar ...

... tonfisk. Igår när jag kollade bäst före-datumet på tonfisken i olja som jag skulle äta till lunch, upptäckte jag att den konserven konserverades i Thailand 2002. Herregud, 2002!


Plötsligt kändes tonfisken inte lika god längre. Alltså, för åtta år sedan, samtidigt som den där tonfisken fångades och trycktes ner i den lilla plåtburken var jag gravid med Viking. Han blir åtta i april. Och medan fisken låg där och skvalpade i sin olja så har jag hunnit med att vara gravid två gånger till. Juni blir ju sju år i sommar. Och Lykke är redan fem månader.

Tre år efter att fisken hamnade i burken sa jag upp mig från mitt jobb på Hundra Reklambyrå. Sedan dess har jag frilansat och hunnit med en hel del reklambyråer och uppdrag. Jag har flyttat 3 gånger - först från en etta i Johanneberg till en trea i samma uppgång, sen bytte vi trean mot en trea i Haga. Sen fick vi en knäpp och köpte hus i Vänersborg.

Jag har festat. Jag har skrattat och jag har gråtit. Jag och Maria har varit i Prag. Jag har firat midsommar i alla fall sju gånger. Jag har fyllt både 30 och 35, och T-mas har fyllt 40.Och hela tiden har den där tonfisken legat där och väntat på att få bli uppäten. Eller ja, fisken är ju död så ... Men ändå. Man hinner med rätt mycket på åtta år.

Jag år upp fisken igår. Det hade jag inte behövt göra - bäst före- datumet var november 2013. Elva år kunde tonfisken ha hållit sig. Innan jag åt luktade jag lite extra på den kan jag säga. Men den luktade bara ... tonfisk.

3 kommentarer:

  1. Vilken tur att du inte är en tonfisk!

    SvaraRadera
  2. Jag käkade precis en burk tonfisk (i vatten, ej olja) som gick ut augusti 2010. Fabrikat var "Happy Tuna" och de var köpta på Willy's. Smakade dock helt okej.

    SvaraRadera