måndag 1 februari 2010

Saab, Spyker och svenskarnas BMI

Okej, för några dagar sedan läste jag att enligt Folkhälsoinstitutet kostar svenskarnas övervikt omkring 17 miljarder kronor varje år. Det är ju inte riktigt klokt. Tänk att effekterna av alla chips, chokladkakor, hamburgare, halvfabrikat, light-läsk och låtsassocker som vi glufsar i oss, i kombination med päsande i soffan och stillasittande framför datorn, kostar samhället 17 miljarder kronor. Varje år!! (Jag har kollat mitt BMI och jag är också skyldig. Men inte länge till. Fanimej.)

Ungefär samtidigt som jag läste det här om med fettet (i februarinumret av Vi Föräldrar) så lyckades Spyker äntligen att skriva på papperna för Saab. Trots att jag nästan bor nästgårds med Saab-fabriken i Trollhättan ska jag villigt erkänna att jag inte hängt med i affärens alla vändor med Köningsegg, Genii, Spyker, Rysk maffia, Victor Muller, Maud O, EIB-lån, 4 miljarder och gud vet allt.

Det jag vet är att hopp och hopplöshet har avlöst varandra i typ jag-vet-inte-hur-många-månader och nu … nu jublas det i varenda villa och vrå. Okej, kanske inte i varenda … en del säger att det här är det värsta tågrånet någonsin och att det kommer att gå åt skogen för Saab i alla fall. Det verkar som att många är irriterade på att regeringen gått med på att stå som borgenär för ett lån på 4 miljarder, eftersom man är rätt så säker på att det är vi skattebetalare som kommer att få betala (eftersom man är rätt så säker på att SaabSpyker kommer att gå i graven).

Och det är nu som jag kommer till min poäng med det här inlägget (ursäkta att det dröjde): Till alla er som klagar och olyckskorpar er över att det är vi skattebetalare som kommer att få stå för Saab-notan vill jag bara säga så här:

1. Tråkig attityd du har. Det finns lika mycket kraft i negativt som positivt tänkande. Men det är mycket roligare att se positivt på tillvaron. Det är mycket mer givande att tro att saker och ting kommer att gå bra. För gör man det, så är chansen betydligt större att det faktiskt också gör det.

2. Som jag ser det så försöker regeringen vara med och rädda ett av Sveriges mest kända varumärken (och en massa, massa jobb) genom att bland annat ställa upp som borgenärer på ett lån på 4 miljarder kronor. Vad är det för fel med det? Visst, 4 miljarder är väldigt mycket pengar, men inte i jämförelse med de 17 miljarder som svenskarnas fetma kostar varje år . Såååå – pass på, här kommer poängen – istället för att negga om Saab och sådant som du ändå inte vet någonting om kanske det är dags att mäta ditt eget BMI och, om det är så att du ligger på fel sida strecket, göra någonting åt saken.

3. De miljarder som vi lyckas spara in på att leva lite hälsosammare kan vi ju använda till att förbättra samhället så att du slipper vara så negativ hela tiden. Snacka om att du har makt att förändra.

4. Och jaja, om det nu är så att du ändå kommer att få rätt (Gud förbjude) angående Saab så kan vi ju använda fettpengarna till att omskola och vidareutbilda alla de som får sparken från Saab.

5. Slutet gott, allting gott!

2 kommentarer:

  1. Om man är tjock och gillar SAAB så kan man väl slippa banta!?

    Aludd

    SvaraRadera
  2. hear hear!
    plus att alla fettreducerande åtgärder definitivt kommer att skapa arbetstillfällen. Jag ser nya lunchrestauranger, träningskläder, personliga tränare, kokböcker, träningsredksap osv.
    Ska vi byta bransch kanske?

    SvaraRadera