tisdag 1 februari 2011

Ska jag ta med "Faithkeeper" på visitkortet eller inte?

Alltså, mitt under min research för ett uppdrag stötte jag på en indianhövding (inte personligen, utan jag läste om honom här på nätet) som reser runt i världen och pratar om moder Jord och att vi inte längre kan stoppa klimatförändringen, men att vi kan mildra dess effekterna om vi samarbetar i fred och jämlikhet.

Hans stam, precis som många andra urbefolkningar, lever bland annat efter devisen "Sju generationer" – tänk sju generationer framåt i alla beslut du tar och i allt du gör. Det är liksom inte okej att en generation tar allt. Hans stam lever också i samklang med naturen och ser på träden som familjemedlemmar: våra beståndsdelar är väldigt lika, vi andas in det som träden släpper ut ...

Och:

Superhjälten som jag pratar om är inte bara hövding utan även stammens faithkeeper. Jag tycker det låter så himla vackert och gjorde en egen tolkning av begreppet: någon som har till uppgift att se till att hoppet/tilltron/lusten/glädjen/lågan aldrig försvinner – och en sån vill jag ju självklart vara. Plus att skriver jag med faithkeeper på visitkortet får jag en chans att sprida budskapet om "sju generationer".

Men:

Även om just min tolkning av begreppet hänger ihop med min roll som vd för eget företag och som copywriter, så känns det inte riktigt rätt att låna. Och även om alla mina uppdragsgivare pysslar med sådant som faktisk är bra för planeten och mänskligheten, så är reklam till vardags inte något man förknippar med "klimatsmart". Ju mer jag tänker på det: Det skulle inte kännas bra att "kommersialisera" något så viktigt och vackert.

Därför:

Nej.



(Håpp. Då vet du det.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar