fredag 27 augusti 2010

Jag har dessvärre lärt mig ett nytt ord: vaska

Igår var jag på KY Akademins vernissage och röstade på elevernas förslag i pitchen Göteborgs Nya Mötesplats a.k.a Clarion Hotel Post. Bland de 12 bidragen fanns ett bidrag med rubriken: Vaska ett rum. Och nedanför stod förklaringen till det nya verbet som jag tills igår var lyckligt ovetandes om.

Vet du vad man gör när man vaskar? Tvättar? Letar efter guld? Fel, fel, fel.

Om du inte redan har hört talas om det, håll i dig nu: I Stockholm, Visby, Båstad eller var sjutton nu alla snorungarna med lite för mycket pengar på fickan håller hus, förkommer fenomenet att man beställer in någonting dyrt - förslagsvis skumpa - och när man fått in bubblet ber man servitrisen att hälla ut alltihop. I vasken. Vaska, helt enkelt.

Jo, det är sant. Det finns på allvar människor som är så omdömeslöst korkade och smaklöst nonchalanta att de istället för att visa respekt för andra människor och förstå/ uppskatta det verkliga värdet i pengar väljer att göra bort sig totalt inför världen - och för vad? Ett uppskattande flin från ett likasinnat pucko i pastell?

Jag kräks. Eller inte ens det. Jag skäms. Och ryser. Och tappar hakan. Å deras vägnar. Å deras föräldrars vägnar. Vad har man skickat vidare för värderingar om ens avkomma agerar på det viset? Inte en tanke på att om jag nu har så mycket så att jag till och med kan hälla ut det i avloppet kanske jag ska göra något meningsfullt med det hela istället - rädda världen till exempel. Eller åtminstone köpa en get.

(Istället för att bete sig som ett får. Typ)

2 kommentarer:

  1. hahahahaha....... underbart!

    SvaraRadera
  2. Som dotter till en mor som städade/lokalvårdare trodde även jag att vaska inte var det du säger..med andra ord: jag har aldrig Vaskat!! BB

    SvaraRadera