måndag 30 augusti 2010

Fyra dagar i Danmark med massor av läckert knas.

Nu lovade jag kanske lite mer i den där rubriken än vad jag kommer att hålla, men lite torr snopphumor tänkte jag nog få med i alla fall:

Jo, för en vecka sedan kom vi hem från en minisemester i Danmark, närmare bestämt Legoland. Vilket place! 55 miljoner legobitar. Shit pommes frites. Helt galet.

Men det som jag kanske fastnade mest för på den här resan var alla roliga ord och begrepp. Och det började redan på McD i Fredrikshamn (apropå galet och pommesfrites):


Ser du vad det står? "McFlurry med masser av lækkert knas". (Trevligt tänkte jag, men var det inte någon som åkte dit för att ha preppat sina muffins med braj? Hm, Smarties?)

Av olika anledningar tog det oss nästan fem timmar att komma från Fredrikshamn till Legoland. Och väl inne på det lyxiga stugområdet kom nästa ofräscha tankeställare:

"Vill du klappa hunden?" "Nej, tack."

Dagen efter att vi kommit fram var det så dags för själva Legoland. Och det är inget litet ställe vi snackar om. Man behöver ha karta om vi säger så. Och se vad vi hittade under "Is, kaffe och søde saker":

Sen när blev .... en sød sak? (Vill man flamsa riktigt mycket kan man ju fnissa lite över kombon 14 och 17 ... eller så lämnar vi det där.)

På väg hem så riskerade vi soppatorsk och hamnar till slut på en liten slabbig bensinmack. Viking var hungrig och sugen på korv. När jag står där framme vid kassan tittar min kompis U lite extra på expediten och fnissviskar till mig: "Undra om det är hans namn som står där på tröjan":

Ser du vad det står? Det börjar på B och slutar på alle.


3 kommentarer:

  1. Eller i kyrkan i Ribe, där man uppmanas att "dra i snorren"

    SvaraRadera
  2. Åh, vad jag älskar Danmark!

    SvaraRadera
  3. Frust. Vad bra att danska finns. Det är så roligt.

    SvaraRadera