fredag 2 juli 2010

Ikea i nöd och lust



Av olika anledningar befann jag mig på IKEA Bäckebol igår. Ett mission jag hade var att kolla in ett klädskåp till Juni. På inspirationssidorna på nätet hade jag sett ett superfint och perfekt skåp med tre dörrar varav en med spegeldörr. Men när jag kom fram till möbeln i verkligheten blev jag minst sagt besviken.

Den, jag vet inte vad jag ska säga, den .... det var det värsta jag sett. Rangligt, skångrigt, taffligt. Avskrapad supertunn skitful fanér så att man såg den bruna skivan ... allvarligt?! Jag skulle inte ens ta hem det där skräpet om jag fick betalt. Det är precis sådana möbler som ger Ikea dåligt rykte. Och så lurad man känner sig när klädskåpet såg så fint ut på bilden. Hmmmf!!!


Men eftersom jag älskar Ikea. Jo. Faktiskt. Det är en liten högtidsstund för mig när ikea-katalogen kommer. Att få se alla finurliga inredningslösningar och vilka designmöbler som de gjort sina egna tolkningar (läs kopior) av.

Förra årets katalog var väl den första som jag blev lite besviken på. Gillade inte bytet av typsnitt och inte heller de internationellt anpassade bildlösningarna. Fult helt enkelt. Men så kom reklamfilmen med killen som fixade smörknivar. Och allt var förlåtet.

Så det är klart att jag stryker ett streck även över klädskåpsfadäsen. Dessutom pågår det ju en sjukt bra rea där just nu som gjorde att jag var "tvungen" att åka dit idag igen och knöka bilen full med möbler och diverse som jag ska inreda barnens nya rum med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar